My Diary.
to Share my Life Events

Carup.Se: Nyheter Om Bilar, Biltester Och Guider

 När han fyllde 20 år bildade han bandet Mudcrutch med några vänner och de drog till Kalifornien för att söka lyckan. Men det var ett tufft liv. De fick väntade på varenda cent och kämpa sig till små barspelningar.

 Efter ett par år bildades bandet Tom Petty & the Heartbreakers. Deras debutalbum med samma namn blev ingen storsäljare. Men när de tre år senare släppte “Damn the Torpedoes” upptäcktes de av den breda musikpubliken och i dag är deras debut ett givet kapitel i rockhistorien.

 Men Tom Petty & the Heartbreakers omsusades av en del skandaler, konflikter och ett dödsfall. Tom Petty satsade också på en framgångsrik solokarriär och var med i superbandet “Travelling Wilburys” under 1980-talet.

 För den som köpte hans röda Mustang för 225 000 dollar fick också ett stycke rullande musikhistoria. Det var bilen som han bara kunnat drömma om som barn. Tom Petty körde och tog hand om den tills han gick bort 2017.

 – Nu packar jag ihop, jag är för gammal och tjock för att komma in och köra de bilar jag gillar, skriver han i sin krönika i Sunday Times.

 Epoken är på väg att gå i graven. Gänget från Top Gear och The Grand Tours sista avsnitt ska snart sändas i tv. Man har lovat en final som ska gå till historien som en av tv-historiens höjdpunkter.

 – Vi ville gärna tillbaka till Afrika och tänkte köra genom Zimbabwe, då kommer vi till Makgadikgadi i Botswana där allt började, skriver Jeremy Clarkson, i Sunday Times.

 Han berättar utan omsvep och med en stor portion självdistans och humor om sitt liv och karriär med bilar och motorer. Jeremy Clarkson, idag 64 år gammal och tv-bonde, hade ett elände i skolan. Ändå blev han journalist och kläckte idéen till Top Gear.

 Men i början var det svårt att få tittare, berättade han. Programmet hotades av nedläggning och det var då han fick idén om att lyfta in ynglingen James May. Men trots att han kom in som en frisk fläkt dröjde det ytterligare en tid innan Top Gear slog igenom, men då var det med full kraft. Programmet blev ett av de populäraste genom alla tider och BBC exporterade det till många länder. Men samtidigt retade Clarkson gallfeber på sina chefer.

 Efter många generande uttalanden för BBC gick han över kanten. Jeremy Clarksons fick sparken efter att ha slagit en producent och flera gånger legat på gränsen. Men de hamnade istället hos Amazon och där var inte cheferna lika nogräknade. Man tolererade Clarksons lite ohyfsade sätt att föra sig, eftersom publiken älskade det.

 Han berättar också om när Richard Hammond svävade mellan liv och död, samt när James May undkom sin krasch med änglavakt. Men nu har det blivit för mycket för Jeremy Clarkson. Han som levt ett helt liv med motorer klarar inte längre att ta sig in i bilarna som han älskar.

 – Jag är för tjock och gammal och ryggen är stel, jag lyckas inte längre ta mig in i bilarna jag vill köra och då är det dags att lägga av, skriver han.

 Mer än varannan tror att reparationer på elbilar är mycket dyrare än vad det är för bilar med förbränningsmotorer. Men en ny tysk undersökning visar att skillnaderna är mycket mindre än vad många trott.

 Idag tror många bilägare att det kostar mycket mer att reparera skador på elbilar än vad det kostar för bilar som körs på bensin och diesel. Det tyska testföretaget Dekra utförde en undersökning där de frågade vanliga människor vad de trodde om reparationskostnader och 56 procent svarade att de trodde elbilar kostar betydligt mer än vad det gör för förbränningsbilar.

 Dekra ville därefter ta reda på sanningen i frågan och tog därför en närmare titt på närmare 200 000 skadeanmälningar. Företaget kunde då konstatera att kostnaderna för elbilsreprationer faktiskt är högre än vad de är för förbränningsmotorer. Men det gav samtidigt inte hela sanningen.

 För något företaget märkte i skaderapporterna var att elbilarna som skadats var i snitt mycket yngre än förbränningsbilarna. Så Dekra valde därför att bara jämföra skadorna på bilarna som drivs av el med bensin- och dieselbilar som högst var tre år gamla. Då fick de fram att skillnaden i genomsnittspriset enbart skilde sig 10 procent.

 Alltså visar Dekras siffror att skillnaden mellan elbilars reparationer och förbränningsbilar inte är särskilt stor alls. Det som gör att elbilarna kostar i snitt mer har främst att göra med långa väntetider och sämre reprationsmöjligheter, enligt Dekra.

 – Om en stötfångare behöver bytas ut spelar inte typen av drivmedel någon avgörande roll. Men ifall batteriet på elbilen skadats har detta naturligtvis en allvarlig inverkan på reparationsarbetet, säger Bernd Grüninger från Dekra.

 – Nej, jag tycker att man ska vara restriktiv med att dela ut bidrag för nya elbilar, säger miljöminister Romina Pourmokhtari i en stor intervju med Carup.se.

Bilar

 Förra veckan presenterade bilbranschen i Sverige katastrofsiffror för augusti. Nyregistreringen minskade totalt sett med 20 procent och elbilarna med hela 31 procent. Samtidigt har den tyska regeringen i veckan bestämt sig för att återinföra subventioner på elbilar. Men för den svenska bilbranschen ser det mörkt ut.

 – Elbilsbonusen, som infördes av den rödgröna regeringen, var en kostsam reform som totalt sett har belastat skattebetalarna med 20 miljarder kronor sedan år 2019. Bonusen ökade elbilsförsäljningen och etablerade en fungerande andrahandsmarknad för elbilar, säger Romina Pourmokhtari till Carup.

 – Med den utvecklingen i ryggen skiftar nu regeringen fokus till att stimulera marknaderna för eldrivna bussar, lastbilar och arbetsmaskiner, där utvecklingen inte kommit lika långt, för att säkerställa en bredare elektrifiering av transportsektorn, säger Romina Pourmokhtari.

 I Tyskland inför regeringen skattelättnader på elbilar och bidrag, allt för att få fart på försäljningen som föll med 37 procent i augusti. Men den svenska regeringen ställer sig kylig inför sådana subventioner.

 –Nej, jag tycker att man ska vara restriktiv med att dela ut statliga bidrag för nya elbilar. Regeringen följer noga utvärderingen av effekten av den sortens styrmedel, både vad gäller effekten för utsläppen och kostnadseffektiviteten, säger miljöministern.

 – Den generella nedgången i nybilsförsäljningen för personbilar beror främst på det rådande ekonomiska läget. Samtidigt ser vi att priserna på begagnade elbilar sjunker och att flera bilmärken planerar att lansera mer prisvärda elbilsmodeller, säger miljöministern.

 Romina Pourmokhtari framhåller regeringens skrotningspremie. Den ger alla som skrotar en bil med förbränningsmotor, som är 15 år eller äldre, 10 000 kronor vid köp av en ny elbil. Premien har fått mycket skäll, men miljöministern tror att den kan öppna upp nya möjligheter.

 – I regeringens skrotningspremie villkorar vi exempelvis stödet till köp eller leasing av elbil med att man också måste skrota en fossilbil, så att vi fasar ut fossila transporter. Inte minst ser vi till att öppna upp stödet för andrahandsmarknaden också, eftersom de allra flesta personer inte har råd att köpa sprillans nya bilar, säger Romina Pourmokhtari.

 Sveriges regering väljer en annan väg än den tyska. Istället för att skjuta in pengar i bilbranschen vill man göra det lättare att äga en elbil.

 – Det är viktigt att riva de hinder som bromsar klimatomställningen, och där ingår att göra det mer lättillgängligt och attraktivt att äga, leasa och köra elbil. Regeringen gör rekordstora investeringar för att bygga ut laddinfrastrukturen i hela landet och göra det enklare för den som laddar sin bil. Målet är att säkerställa att alla som äger en elbil ska ha bekväm och prisvärd tillgång till laddning, oavsett om de bor i lägenhet eller villa, säger Romina Pourmokhtari.

 – Det är en eftersträvansvärd utveckling. Det finns många positiva effekter utöver minskade utsläpp från transportsektorn; minskade luftföroreningar och tystare trafik med mindre buller, exempelvis.

 Om tio år förbjuder EU försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer. Men redan nu har många bilmärken börjat att pressa på för att riva upp beslutet. Nu är det många som undrar om det är realistiskt med ett totalförbud redan 2035.

 – Det är helt avgörande att vi kraftigt minskar utsläppen från transportsektorn på kort sikt och ställer om till nettonollutsläpp senast år 2045. Det innebär att vi på sikt behöver köra helt utsläppsfria färdmedel. Elbilen har en given plats i vår framtida fordonsflotta och det gör att vi kan reservera en större andel av biobränslena för sektorer som flyg och sjöfart, där alternativen är mer begränsade, säger Romina Pourmokhtari.

 – Ja, det är inte bara realistiskt – det är helt nödvändigt. Alla EU:s 27 medlemsländer har enats om att fasa ut försäljningen av fossildrivna bilar för att bromsa effekterna av klimatkrisen och uppnå 1,5-gradersmålet i Parisavtalet. Efter år 2035 kommer det därför inte längre vara tillåtet att sälja nya bilar med förbränningsmotorer i Europa. Det är ett viktigt beslut som gynnar vår europeiska bilindustri och pressar andra länder runt om i världen att också tvingas ställa om för att inte förlora sin konkurrenskraft.

 – Jag bor i en förort till Stockholm och klarar mig därför bra utan egen bil. Min fästman och jag är med i en bilpool med elbilar som vi använder när det behövs.

 I Tyskland har nyregistrerade elbilar minskat under en längre period. I augusti kollapsade försäljningen och föll med 37 procent. Dessutom gick Volkswagen ut med nyheten att de kan tvingas stänga fabriker och säga upp anställda för att klara av dem svaga marknadssituationen.

MEHAK MEHAK Author WEB EXPERTS: Leading Digital Marketing Agency Offers Exclusive Website Design, Web Development And Graphic Designing Solutions.

We love comments! We appreciate your queries but to protect from being spammed, all comments will be moderated by our human moderators. Read our full comment policy.

Featured post

BENEFITS OF EMOJI DOMAIN

 For Businesses … Emoji Domains allow you to Reach and Sell to 92% of the Online Population who use Emojis!